Mini Classic Rover MPI 1.3i Tahiti Blue Sportspack

U verkoopt een Mini met of zonder keuring, plaats deze gerust in deze rubriek.
Hoe meer info je geeft, hoe beter. Prijs, bouwjaar, gegevens, historie, foto's, ...

Berichtdoor Driezzie » ma jun 26, 2017 22:55

LINK : https://tinyurl.com/miniclassicsportspack

2dehands: https://www.2dehands.be/autos/rover/ove ... 60400.html
Autoscout: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/317498625

Met veel spijt in het hart verkoop ik mijn Mini Classic MPI Sportspack die door het leven gaat als “de kleine”. Ik heb er veel mooie avonturen mee beleefd door de jaren heen maar de tijd is aangebroken dat iemand anders er plezier aan kan beleven.

Waarom heb ik deze Mini nodig in mijn leven?

Een Mini Classic kan moeilijk vergeleken worden met een andere wagen. Het is een unieke wagen waar je meteen verliefd op wordt. De Mini kan gebruikt worden als weekendwagen maar kan eveneens perfect dienen voor dagelijks gebruik. De Mini heeft een Sportspack uitvoering wat het equivalent is van een moderne Mini Cooper S. De wagen is voorzien van enkele unieke moderne snufjes. De wagen heeft karakter en een geschiedenis. Overal waar je komt tover je een glimlach op het gezicht van de mensen en krijg je duimpjes omhoog. Ze heeft al menig hoofden doen draaien.

Ik zal hieronder zoveel mogelijk informatie trachten te schetsen om zo een antwoord te geven op de meest voorkomende vragen.

Hoe oud is de Mini? Is het een oldtimer?

Ze kent een eerste inschrijving in het jaar 2000. Het is vermoedelijk één van de laatste Mini’s die van de band is gerold bij de fabriek van Rover daar het merk Mini niet veel later werd overgenomen door BMW. Momenteel is ze 17 jaar oud en valt ze nog niet onder de categorie van oldtimer (30 jaar oud).

Hoeveel kilometers heeft de Mini?

Ze heeft momenteel +- 65.000 kilometers op de teller staan. Ik heb ze aangekocht in 2011 met 38.000 kilometers op de teller en ik ben de vierde eigenaar.

Gaat dat een beetje vooruit zo’n Mini?

De Mini is voorzien van een originele 1.3i Rover motor waar zo’n 65 pk wordt uitgeperst. Het is een Multi Point Injection (MPI). Het is een vrij pittig motortje met veel koppel en een topsnelheid van ongeveer 160 km/u. De motor is voorzien van een K&N sportluchtfilter. De Mini trekt zeer vlot op en kan perfect volgen in het verkeer.

Kan ik daar wel mee rijden? Is dat niet gevaarlijk zo’n klein ding?

Een Mini zit veel beter dan de meeste mensen denken. Je hebt eveneens genoeg beenruimte. Hoewel de Mini op papier geen oldtimer is ziet het er wel uit als een oldtimer en zo rijdt het ook. Ze heeft 4 lange versnellingen, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, geen gasbekrachtiging. Dit betekent dat rijden met een Mini nog écht voelt als autorijden. Je gaat een moderne wagen ook meer appreciëren nadat je met een Mini hebt gereden.

Een uurtje Mini rijden staat gelijk aan een uurtje Power Plate in het lokale fitnesscentrum. Je voelt werkelijk alles, hier hoort jammer genoeg ook het slechte wegdek van België bij. Daar je een direct contact hebt met de weg en de wagen is het “go-cart gevoel” erg hoog.

Hoewel je één van de kleinere deelnemers in het verkeer bent val je meteen in de kijker. De originele diepblauwe lakkleur, de bijhorende witte accenten alsook het blinkend chrome helpen hier goed aan mee. De uitlaat van de Mini heeft een diep grommend geluid wat eveneens bijdraagt aan de veiligheid. Men hoort en ziet je goed wat eveneens tot hilarische taferelen kan leiden daar men eerder een snelle sportwagen verwacht bij het zien en horen van de Mini.

Moet ik veel onderhoud doen aan de Mini?

Daar de Mini één van de laatste “moderne” motors heeft wordt alles elektronisch via injectie geregeld. Men moet dus geen carburators en dergelijke gaan afstellen. Een groot voordeel van deze Mini is het olieverbruik. Ze verbruikt weinig tot geen olie noch zijn er ergens lekken, dit in tegenstelling tot andere Mini Classics.

De Mini gaat jaarlijks op onderhoud bij een erkende garage die in het verleden officiële verdeler is geweest van het merk Rover en waarvan de eigenaars zelf ook nog rijden met Mini classics. Kortom ze is steeds in de handen geweest van liefhebbers.

Wat maakt deze Mini dan zo uniek?

De intentie bij deze Mini was de originele look zo veel mogelijk trachten te behouden zonder daarbij te veel aan moderne technieken te moeten inboeten.

- Binnenzijde -

Ze heeft het origineel zwart lederen interieur met beige bies dat de nodige sporen van gebruik kent doch nergens enige scheuren. Het dashboard is afgewerkt met hout en chrome ringen rondom de tellers. Er is een klein opberg vak voorzien in het dashboard. De dakhemel is origineel beige. Je kan eveneens gebruik maken van twee bijpassende zonnekleppen met een spiegeltje. De vloermatten zijn in goede staat en origineel. De koffer heeft de originele bekleding, reservewiel en bijhorend EHBO-doosje. In de deuren zitten de chrome Cooper instaplijstjes.

De Mini is ongeval vrij alsook is er nooit in gerookt.

De Mini is voorzien van centrale vergrendeling, alarm, verwarming en airbag.

Alle elektronica is werkende en kent geen storingen.

Ze kent een ombouw naar elektrische ruiten vooraan die volledig opengaan. De bediening ervan werd aan de binnenzijde eveneens mooi afgewerkt. Hierbij zijn de originele MPI deuren behouden door het gebruik van heel kleine motortjes. Origineel dient men handmatig de ramen open te draaien. Dit is een erg handig snufje daar men bij warm weer al snel de ramen opendoet of wanneer men bv. een ticketje aan een betalende garage wenst te nemen.

Ze is voorzien van een Sony Bluetooth multimedia Unit met daaraan gekoppeld een set van 4 speakers Sony Explods en een Kenwood versterker. Twee speakers zijn vooraan in de deuren weggewerkt, twee speakers zijn in de hoedenplank achteraan weggewerkt. De versterker zit mooi weggewerkt in de koffer. De originele antenne zit ook nog steeds op het dak van de Mini. Op deze manier kan je naar hartenlust je favoriete muziek streamen of de radio opzetten. Eenmaal de ramen openstaan en je wat snelheid maakt zijn de speakers en de versterker geen overbodige luxe.

Ze is voorzien van voetverlichting die automatisch aan en uit dimt bij het gebruik van de deuren. Dit is eveneens niet origineel.

Ze heeft een kleiner aluminium schakelpookje daar dit makkelijker schakelt dan de bombastische originele schakelpook.

- Buitenzijde -

De lak is nog steeds de originele kleur, Tahiti Blue. Deze heeft in het verleden een polierbeurt gekregen. De strepen op de motorkap en de zijpanelen zijn ook nog steeds in uitstekende staat. Ze is steeds maniakaal onderhouden.

Ze is vrij van enig opschrift (sierletters) voor een cleanere look.

Ze is voorzien van een Wavy grill vooraan waarop de 2 extra mistlampen en de 2 extra verstralers staan gemonteerd.

Ze is voorzien van heldere koplampen voor een betere lichtverdeling en een mooiere uitstraling.

Ze is voorzien van RVS ruitenwissers met bijpassende RVS ruitensproeiers.

Ze is voorzien van oranje pinkerglazen vooraan zodat deze mooi aansluiten bij de achterlichten en de retro look.

Ze is voorzien van een RVS tankdop met bijhorende sleutel voor een sportievere look.

Ze is voorzien van blauwe centercaps op de velgen zodat deze mooi aansluiten bij de lakkleur.

Ze heeft de originele dakrubber rondom de dakboord. De dakgoot is volledig zuiver en roestvrij.

Ze heeft de volledig originele uitlaatlijn (met katalysator) maar gecombineerd met een K&N sportluchtfilter voor een dieper geluid.

Ze is voorzien van de originele rode Koni veren doch in combinatie met een Adjusta-Ride hoogteregeling vooraan en achteraan zodat men de Mini op gewenste hoogte kan zetten. De rubberen veerbollen zijn eveneens vernieuwd geweest.

Ze is vooraan voorzien van Gunmetal Minisport 7.5” remschijven. Het is een vierzuiger remsysteem gecombineerd met Goodridge remleidingen (in omhulsel). Dit systeem remt stukken beter dan de originele remmen, op remmen dient men niet te besparen. De rempotten achteraan zijn eveneens vernieuwd geweest en lekken niet.

Ze is vooraan voorzien van een aluminium beschermingsplaat onder de motor, dit als extra bescherming van de motor op onze Belgische wegen. De beschermingsplaat is bovendien zo uitgesneden dat de originele uitlaatlijn er perfect in past.

- Officiële documenten -

De Mini is voorzien van een blanco gelijkvormigheidsattest. De voorgaande eigenaar had het gelijkvormigheidsattest verloren en heeft destijds een nieuw gelijkvormigheidsattest aangevraagd bij de Belgische Overheid (lange procedure). Het gelijkvormigheidsattest is officieel en bevat weinig tot geen specificaties over het voertuig. Kenners zullen de waarde en het belang hiervan inzien.

Klinkt allemaal goed maar zijn er ook minpunten aan de Mini?

Hoewel de Mini altijd goed is onderhouden ontkomt ze niet aan de gekende “ziektes” van Mini Classics. We mogen niet vergeten dat we hier te maken hebben met een wagen van 17 jaar oud. Ze ziet er nog goed uit maar kent ook zeker de tekenen van gebruik. Ik heb zoveel mogelijk regen, sneeuw en vooral strooizout trachten te mijden.

De eerste roestvorming heeft zich voorgedaan net boven de ruitensproeiers en onder de raamrubber. Een gekende plaats daar er vaak water onder de raamrubber blijft zitten. De roestvorming is niet heel ernstig doch zorgt voor oneffenheden onder de lak. Hetzelfde probleem doet zich voor onderaan de deuren. Ook hier een lichte vorm van oneffenheden onder de lak door de roestvorming. In realiteit is de roestvorming erg miniem vergeleken met andere Mini’s.

De voorruit is in gebruikte toestand en kent een ster veroorzaakt door een steen op de weg. De ster is echter destijds opgevuld door Carglass. Er zijn geen barsten in de ruiten.

Rechts achteraan heeft ze een heel lichte tik daar iemand ooit zijn deur heeft gestoten tegen de Mini.

Het dak kent een lichte deuk daar er ooit een ladder is op terechtgekomen in de garage van de vorige eigenaar. Daar het dak een witte kleur heeft valt dit helemaal niet op als men het niet weet doch probeer ik graag open kaart te spelen.

De originele 13x6 sportspack velgen en banden zijn in goede staat met geringe borduurschade.

De batterij van een Mini is heel klein, ik heb deze dan ook vervangen door een degelijke Bosch autobatterij doch slorpt de centrale vergrendeling en het alarm nog steeds wat vermogen. Dit maakt dat de batterij vaak leeg is als de Mini 3 weken of meer stilstaat. Ik geef je er een druppellader bij om dit ongemak te verhelpen.

Ik ben slechts in het bezit van 1 set sleutels en afstandsbediening. Dit houdt in: een sleutel om te starten, een sleutel om de deur en koffer te openen, een sleutel om de tankdop te openen alsook een afstandsbediening om de centrale vergrendeling te deactiveren. Er is dus geen reserve set voor handen, ik heb die zelf ook nooit gehad. Indien gewenst kan je die laten bijmaken.

Daar de Mini nog geen oldtimer is wordt ze gekeurd zoals een moderne wagen.

Wat gaat mij dit allemaal kosten?

Een volle brandstoftank kost je ongeveer 20 EUR. Ze drinkt het liefst Benzine Super 98 en verbruikt dan ongeveer 6,5/7 liter per 100 km.

Een bus minerale olie 20W50 vijf liter van Castrol komt neer op ongeveer 40 EUR.

De jaarlijkse wegentaks komt neer op ongeveer 125 EUR.

De jaarlijkse verzekering kost bij je bij een fatsoenlijke verzekeraar ongeveer 280 EUR.

Het jaarlijks onderhoud en de jaarlijkse keuring is een kost van ongeveer 300 EUR naargelang de werken.

Wat moet ik nog doen vooraleer ik met de Mini kan rijden?

Je kan zo instappen en vertrekken, de Mini is volledig rijklaar. Ze heeft recent een groot onderhoud gekregen waarvan de factuur eveneens als bewijs wordt meegeleverd. De Mini is reeds gekeurd voor verkoop en voorzien van de nodige documenten (Carpass, aanvraag tot inschrijving etc). Je kan dus meteen een aanvraag tot inschrijving indienen, je verzekeraar contacteren en je bent in mum van tijd op de baan.

Je krijgt de overige originele/vervangen onderdelen eveneens mee. Alle onderdelen zijn aangekocht bij http://www.minisport.com. Een gekende webwinkel waar je alles vindt wat je nodig hebt. Er zijn ook tal van fora en Facebookgroepen van Mini Classic liefhebbers die je zeker en vast graag verder helpen. Ik zal je nog de nodige tips meegeven alsook een elektronisch document bezorgen met nog extra informatie.

Hoeveel vraag je voor de Mini?

De Mini is steeds in het bezit geweest van liefhebbers. Zoals je uit bovenstaande kan opmaken heb je hier te maken met een eerlijke en oprechte verkoper die een hart voor auto’s heeft. Ik verwacht van een potentiële koper dan ook minstens hetzelfde.

De meeste kenners en liefhebbers zullen de Mini dan ook wel naar waarde weten te schatten. Ik zou er graag 12.000 EUR voor hebben gelet op alles wat ik hierboven uitvoerig heb beschreven. Mensen die een serieus bod wensen uit te brengen kunnen mij altijd contacteren op het e-mailadres peetersdries@outlook.com, elk bod wordt in overweging genomen.

Technische gegevens voor de liefhebbers

Merk: Rover
Model: Mini
Datum eerste inschrijving: 28.06.2000
Motorinhoud: 1275 cc
Motorvermogen: 46 kW
Motortype: Injectie
Brandstof: Benzine
Voertuigcategorie: M1
Nationale aard: Personenwagen
Topsnelheid: 160 km/u
Velgenmaat: 13x6
Funfactor: 100%

Contact

Dries Peeters
peetersdries@outlook.com

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Driezzie
Op weg om expert gebruiker te worden

Re: Mini Classic Rover MPI 1.3i Tahiti Blue Sportspack

Berichtdoor Driezzie » wo jul 12, 2017 20:34

De Mini is verkocht! De liefhebbers kunnen haar binnenkort spotten op Antwerpse bodem O:).
Driezzie
Op weg om expert gebruiker te worden

Keer terug naar Te Koop - Mini